سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد تشکیل دهنده بتن آماده

 

بتن آماده

بتن آماده، یکی از فرآورده های بتنی است که از ترکیب ملات و سنگدانه درست می شود. ملات آن از سیمان و آب تشکیل شده است تا بین سنگدانه های ریز و درشت (ماسه و شن) را بپوشاند و آن را یکپارچه کند. 

 

 

بتن آماده چیست؟

 

بتن آماده، یکی از فرآورده های بتنی است که از ترکیب ملات و سنگدانه درست می شود. ملات آن از سیمان و آب تشکیل شده است تا بین سنگدانه های ریز و درشت (ماسه و شن) را بپوشاند و آن را یکپارچه کند. سیمان موجود در بتن باعث چسبندگی آن می شود. بتن یکی از مصالح ساختمانی قوی است و مقاومت خوبی در برابر آب و آتش و شرایط مختلف آب و هوایی دارد. بتن آماده نسبت به مصالح ساختمانی دیگری مانند چوب، فلزات، آسفالت و غیره طول عمر بیشتری دارد.

 

دلایل استفاده از بتن آماده

 

زمانی که مخلوط بتن تازه است، خاصیت خمیری دارد و به همین دلیل است که می تواند در هر قالب دلخواهی ریخته شود. خواص بتن نسبت به نوع کاربرد و عملکردی که در محیط های مختلف دارد قابلیت سفارشی سازی دارد.

علاوه بر موارد قبلی، استفاده از بتن بسیار مقرون به صرفه است و اگر از مخلوط مناسب و مربوط به کاربرد مدنظر استفاده شود می تواند تا سال ها کارایی داشته باشد و نیاز به نگه داری آن بسیار کم است. از طرفی بتن ها در انواع رنگ، بافت و جزئیات معماری تولید شده و به بازار عرضه می شوند و به این طریق کیفیت و زیبایی آن زیاد می شود.

 

مواد تشکیل دهنده بتن آماده

 

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بتن آماده از ماسه ماسه، سیمان، آب و مواد افزودنی دیگر تشکیل می شود. میزان پخت، مقاومت فشاری و دوام و ماندگاری بتن تحت تاثیر عواملی مانند نوع، کیفیت و تناسب این مواد با هم است. به منظور به وجود آوردن یک یا چند خواص ویژه به بتن آماده یک سرس مواد شیمیایی اضافه می کنند و حالت پایه بتن ها را در بعضی موارد بهبود می دهند. در زیر مواد سازنده بتن آماده را توضیح خواهیم داد.

سیمان     :  

سیمان، مهم ترین و اصلی ترین ماده سازنده بتن است که وظیفه آن چسپاندن و نگهداری ذرات ماسه به یکدیگر است. وقتی که سیمان خیس شود، ذرات آن به یکدیگر چسبیده می شوند و یک ماده چسبناک با استحکام تولید می کنند که وظیفه مستحکم کردن بتن را بر عهده دارند.

ماسه: 

سنگ خردشده، ماسه، شن و ذرات ریز سنگی را می توان ماسه نامید که با آب و سیمان مخلوط شده و تولید بتن می کنند. ماسه ها انواع و سایزهای مختلفی دارند که همین ویژگی است که بتن های مختلف با خصوصیات متفاوتی را تولید می کند. برای مثال ملات سنگ تراشی با ملات ساده فرق دارد و مواد تشکیل دهنده آنها متفاوت اند.

آب:  

آبی که برای مخلوط کردن بتن آماده استفاده می شود باید آب آشامیدنی باشد و مواد و ذرات زیان آور نداشته باشد. به طور کلی آب های آشامیدنی ناخالصی های مضر ندارند. در شهرها که دارای منابع آب شهری هستند، چون آب آشامیدنی است و آلوده نمی باشد می توان از همان آب برای مخلوط کردن بتن استفاده نمود.

مواد افزودنی بتن:  

با توجه به عملکرد و موارد استفاده متعددی مه بتن ها دارند، مواد مختلفی به آن اضلفه می کنند. بعضی از این مواد افزودنی مانند آهک و ضدیخ هستند که مورد میزان و نوع آنها را مهندسان ساختمان مشخص می کنند.

همان‌طور که در بالا ذکر گردید، بتن آماده از ماسه، سیمان، آب و مواد افزودنی دیگر ساخته می‌شود. طبیعتاً نوع، کیفیت و تناسب این مواد می‌تواند میزان پخت، مقاومت فشاری و دوام و ماندگاری بتن را تحت تأثیر قرار دهد. مواد شیمیایی که بتن آماده افزوده می‌شوند به‌منظور ایجاد یک یا چند خواص ویژه استفاده می‌شوند و در برخی مواد حالت پایه بتن را بهبود می‌بخشند.