سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واش بتن چیست؛ مشخصات واش بتن مرغوب کدام است؟

واش بتن

واش بتن چیست؟

واش بتن یکی از فرآورده های بتنی است که به آن بتن شسته یا موزاییک شسته هم می گویند. واش بتن سطحی برجسته دارد و از آنها در فضاهای بیرونی، محوطه سازی (کف سازی های محوطه)، پارکها، باغها، پیاده روها، حیاط ، رمپ و غیره استفاده می شود. واش بتن یکی از انواع کفپوش های بتنی به شمار می رود که اجزای بتن سازنده آن از طبیعی سنگدانه های رنگی و طبیعی، سیمان، ماسه، سنگ های معدنی، چسب بتن ، پودر سنگ ، الیاف و افزودنی های بتنی دیگر مانند ابر روان کننده نوترال پلی کربوکسیلاتی بتن تشکیل شده اند. این فرآورده بتنی در طرح ها، رنگ ها و ابعاد متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند.

این کفپوش بتنی دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل سرما، گرما و فشار است و در در پارک ها و معابر شهری استفاده می شود هم و دلیل آن هم همین مقاومت خوب و اصطکاک بالای آن است. 

 

ویژگی های واش بتن باکیفیت:

 

1.   بعد از اینکه قطعات واش بتن شکسته می شوند، سنگدانه های آن باید در همه حجم ضخامت قطعه موردنظر حضور داشته باشند. برای مثال اگر کفپوش ضخامتی در حدود 35 میلیمتر داشته باشد، سنگدانه های رنگی باید در تمام این 35 میلیمتر وجود داشته باشند. 

2.   اگر واش بتن هایی که عیار بتن استانداردی دارند و در ساخت و تولید آنها چسب بتن و دیگر افزودنی ها به کار رفته باشد و دوره کیورینگش را گذرانده باشد را بشکنیم نباید بعد از اینکه آنها را می شکنیم سنگ و سیمان آن از هم جدا شود و این به این معنی است که در طول روند شکست، سنگ ها از وسط شکسته شده باشند. 

3.   وقتی قطعات واش بتن شکسته می شوند یا برش می خورند نباید حباب هوا در برش های عرضی و طولی آن وجود داشته باشد. 

لازم به ذکر است واش بتنی که ویژگی ها و مشخصات بالا را نداشته باشد، مقاومت های مکانیکی موردنیاز برای کار را ندارد و در اولین دوره سرما و یخبندان سنگ و سیمانش آن از هم جدا می شود .  

 

ابعاد واش بتن:

 

واش بتن سایزها و ابعاد مختلفی دارند، اما رایج ترین سایز آنها 60 *30 است.  در واقع، ابعاد واش بتن بستگی به شرکت سازنده آنها دارد و سایز آنها بسیار متنوع است. اما آنها غالبا ضخامتی در حدود 4 تا 5/4 سانتی متر دارند و با سطح رویه ای حدودا برجسته تولید می‌شوند که این سطح موردنظر به‌ صورت یکپارچه و کاملا مناسب در نظر گرفته می شود.

همان طور که گفتیم سایز و ابعاد واش بتن متفاوت است و در ابعاد 30×30، 50×50 ، 40×40 و 60×30 تولید می‌شوند و رنگ و اندازه های آن با توجه به سلیقه و خواست مشتری قابل‌ تغییر است. به علاوه، ابعاد و رنگ‌های این محصول را با توجه به محل نصب و قرارگیری واش‌بتن هم می‌توان تغییر داد. به طور  نمونه، سنگ‌دانه‌هایی که پس زمینه تیره‌ رنگ تری دارند برای مکان‌های پر رفت و آمد مناسب هستند و پس زمینه‌های روشن‌تر در فضاهای بسته و داخل منازل به کار می روند.