سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزایا و معایب بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی

چندین دهه است که دیوارهای بتنی به عنوان عناصر ساختمانی بناهای بزرگ تجاری و دولتی، از جمله مدارس، ساختمان های اداری و بیمارستان ها به کار می روند. این آجرها که بلوک های سیندر هم نامیده می شوند، به دلیل مزایایی که نسبت به برخی مصالح ساختمانی سنتی دیگر مانند چوب دارند در ساخت خانه ها و دیگر املاک شخصی کوچک نیز به کار می روند و محبوبیت زیادی به دست آورده اند. البته بلوک های سیمانی معایبی هم دارند، به هر حال قبل از انتخاب بلوک سیمانی باید آن را بررسی کنی و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

هزینه بلوک سیمانی 

یکی از اشکالات عمده دیوارهای ساخته شده به وسیله بلوک سیمانی هزینه آن است. هزینه بتن نوسان می کند، اما هنوز هم از چوب، که یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی است گران تر می باشد. این که آیا هزینه های اضافی که برای خرید بلوک های سیمانی پرداخت می شود ارزش مزایای آن را دارد یا نه، بستگی به نیاز صاحبخانه دارد، اما هزینه های اضافی می تواند مانعی برای برخی از پروژه های ساختمانی باشد.

مقاومت و طول عمر بلوک سیمانی 

یکی از مزایای مهم بلوک های بتنی نسبت به سایر مصالح ساختمانی دوام و طول عمر آن است. بتن پوسیدگی نمی شود، قارچ و کپک نمی زند و توسط حشرات و دیگر آفات به آن آسیب نمی رسد. بلوک سیمانی، مقاوم در برابر آتش است و دیوار بلوک سیمانی می تواند به عنوان فایروال بین اتاق ها یا سازه ها استفاده شود. بلوک های سیمانی در برابر رطوبت هم مقاوم هستند و به همین دلیل برای محیط های مرطوب مانند خانه های نزدیک دریا و یا زیرزمین ها مناسب اند.

نمای بلوک سیمانی 

دیوارهای بلوک سیمانی برای نماهای زیبا و جذاب استفاده نمی شوند که این مورد یک از معایب آن در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی است. برای مثال، دیوارهای خشکی که در بسیاری از بافت ها، سبک ها و رنگ های مختلف در بازار موجود می باشد. شما می توانید بلوک سیمانی را رنگ کنید، اما شما نمی توانید بافت توخالی و الگوی آن را تغییر دهید بدون اینکه هزینه های بیشتری برای خرید سنگ معدنی بپردازید.

سازگاری بلوک سیمانی با محیط زیست

بتن و سیمان، سازگار با محیط زیست است و از مواد بازیافتی در ساخت آن استفاده می شود و شامل بسیاری از مواد شیمیایی مضر که در مصالح ساختمانی دیگر استفاده می شود نیست. از آنجایی که دیوارهای بلوک سیمانی عایق فوق العاده ای هستند، مصرف انرژی را کاهش می دهند که برای محیط زیست مناسب است. همچنین، استفاده از بلوک سیمانی نیاز به منابع محدود مانند چوب را کاهش می دهد.

سرعت ساخت و ساز با استفاده از بلوک سیمانی 

استفاده از بلوک های سیمانی می تواند روند ساخت و ساز را سریع تر کند که این مورد مزیت آن نسبت به چوب و برخی مواد دیگر است. این امر ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز شود، زیرا زمان ساخت کمتری لازم است. در برخی موارد، بسته به اندازه دیوار و مقدار کار لازم برای ساخت و ساز، هزینه کلی استفاده از بلوک های سیمانی می تواند از سایر مواد کمتر باشد، آن هم به دلیل صرفه جویی در هزینه های کار.

عایق بندی بلوک سیمانی 

دیوارهای بلوک سیمانی، عایقی عالی هستند، به خصوص اگر بلوک های توخالی بعد از قرارگیری در بنا با بتن پر شوند. وقتی هوا سرد است، بلوک سیمانی گرما را داخل خانه یا ساختمان حفظ می کنند و هنگامی هوا گرم است، خانه یا ساختمان را خنک نگه می دارند. به علاوه، بلوک های بتنی در کاهش صدا و جلوگیری از انتشار صدا بین اتاق ها یا بخش های یک ساختمان عالی هستند.

 

گروه تک سامان هور، یکی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی است که در حوزه تولید بلوک سبک سیمانی فعالیت می کند. برای خرید بلوک و مشاوره با متخصصین در این زمینه می توانید با آنها تماس بگیرید.